HSM Gesloten goederenwagen 18 'Het ruitje' uit 1862. Oorspronkelijk uit 1847.(breedspoor)

Het grote voorbeeld.


Aangezien er geen fotomateriaal bestaat uit die periode is er geen voorbeeld van het orgineel. We moeten het dus doen met een tekening en opgetekenede gegevens die nog bewaard zijn gebleven.


De tekening.


Bron: Railmagazin 190, Gerco van Zetten.


De geschiedenis in het kort.

Deze gesloten goederenwagens 13-22 werden in 1847 door C.M. van Eujen te Utrecht voor de H.S.M. gebouwd.
Oorspronkelijk waren ze uitgevoerd met in iedere zijwand een openslaande deur van slechts 1 meter breed. Begin van de zestiger jaren van die eeuw werden deze vervangen door twee schuifdeuren met een totale breedte van 1,80 meter. Vandaar de vreemde plaats voor het trapje. Omdat in die tijd nieuw te bouwen goederenwagens vaak op oude onderstellen werden gebouwd, is ook onder deze wagen een zgn. Belgisch onderstel met nog korte buffers te vinden.
Bij de overgang naar normaalspoor werd dit onderstel vervangen door een metalen.
Uiteindelijk kwam deze wagen bij de GOLS terecht als een soort magazijnwagen.
De bijnaam 'het ruitje' kwam voort uit de geruitte ventilatieopeningen in de kopse wanden.
Het model is van na de eerste verbouwing.
Bron: HSM breedspoormaterieel. v.Reeuwijk.




   Het model.

   De bouw
De basis van elke wagen is een onderstel. In de begintijd van HSM werden bijna alle wagens op zgn. Belgische onderstellen gebouwd.
Bij deze wagen is dat niet anders.
Hier de materialen waaruit het onderstel is opgebouwd. Styreenprofiel van 1,5 x 2 mm voor het onderstel, en 1mm materiaal voor de bufferbalken.
De veren en aspotten zijn gemaakt van dun styreenstrips. Gemaakt volgens de methode als beschreven bij de SS zandwagen.
Het onderstel is klaar.
Voor de bovenbouw heb ik de tekening zover verschaald dat ik deze op schaal 1:87 voor me had liggen.
Hierop kon gemakkelijk het styreenprofiel op de juiste lengte worden gesneden en op de juiste plaats worden gelijmd.
De steunen voor de traptreden zijn uit 0,5mm messingdraad samengesteld, en in elkaar gesoldeerd.
Op maat geknipt en voorzien van, uit 0,5mm styreen gesneden, treden.
De horizontale planken heb ik 0,5 x 3mm styrenen strips gesneden. Later met een driekantig vijltje de naden nog iets uitgevijld.
De vertikale bestaan uit profiel van 1x0,5mm, en 2x0,5mm.
Dan ziet hij er nu zo uit. Tijd voor de vertikale balken en de deuren.
De bak staat hier op het onderstel.
De deuren zijn op dezelfde wijze gemaakt als de wanden.
Voor het hang en sluitwerk, en de rail waarop de deur loopt, heb ik 0,25mm styreen gebruik. Daarop de diverse vormen getekend, en aan de achterkant met een puntlagerasje putjes in gedrukt. Dit heel voorzichtig uitgesneden, en op hun plaats gelijmd. Gebruik hierbij een minimum aan lijm, anders smelten de bouten en moeren weg.
De lantaarnhouders zijn dunne plakjes rond styreen van 1,5mm. Klein gaatje in geboord, en daarin een dun messing draadje in gelijmd.
De regenkappen boven de deuren bestaan uit twee lage styreen van 0,25mm. Per laag rond een satestokje gelijmd. Hierdoor houd het na droging zijn vorm.
Voorzichtig los gesneden, in vorm geknipt, en op hun plaats gelijmd.
De eerste laag verf zit er op. Het onderstel zit eveneens in de verf.
Nu het dak nog, en de weathering.


Het eindresultaat ziet u hieronder.


   Dit model is gebouwd in schaal 1:87 (breedspoor). Gebruikte materialen zijn met name Polystyreen (in plaat en profiel) en dun messingdraad.