Werplaats met watertoren.
Het grote voorbeeld.


Het betreft het gebouw links op de foto.





De bouw.
in werkelijkheid was deze loods enkelsporig uitgevoerd. Echter bij de ERMS bestond er behoefte aan een dubbelsporige. Naar de tekentafel, en de tekening aangepassen voor een dubbele loods. Het object wordt in gebruik genomen als wagenwerkplaats. Het gebouw heeft een aangebouwde watertoren welke gebruik gaat worden voor het normaalspoor deel.
Met de aangepaste tekening gaat de bouw van start. Als eerste heeft de dubbele loods vorm gekregen.
De basis van het hele project.
Duidelijk is te zien dat de loods ook een stukje korter is geworden. Dat is omdat er bij de ERMS eigenlijk alleen kort materieel rijdt, zodat deze kortere loods beter in de gereserveerde ruimte past.
Op de achtergrond is de in aanbouw zijnde watertoren ook reeds te zien. Hard wordt er hier gewerkt aan de steunberen voor de toren en de werkplaats.
De bouw van de steunberen wordt in lagen gedaan. Nauwkeurig zijn alle onderdelen uitgesneden en verlijmd.
De toren in aan de werkplaats vastgezet, en vast van de schoorsteen voorzien. De steunberen volgen.
Het was al eerder ter sprake gekomen. De steunberen. Al in een ver gevorderd stadium. Op deze foto is de opbouw goed te zien.
De muren van de werkplaats zijn afgewerkt met alle nodige reliëf. Let ook eens op de beschadigde spatwater bescherming. Dit zijn van die details die zo'n oud gebouw laten leven.
Hier is duidelijk te zien hoe gedetailleerd de toren is. De steunberen zijn aangebracht en wat lichte profielen op de muren.
De houten zolderverdieping moet er nog op komen.
De timmerman is geweest voor de dakspanten. Hij heeft nu ook de houten zolderopbouw geplaatst.
Inmiddels is er ook een begin gemaakt met het aanbrengen van de dakpannen. Al eerder in deze rubriek is uitgelegd hoe de platen tot stand komen.
Het dak zit er op. Compleet met schoorstenen en daklood voor de water-isolatie.
Ook is hier het stuk watertoren te zien wat een beetje verstopt is boven de werkplaats. Daar zit een heel kleine steunbeer. In het midden. Leuk hé.
Terwijl het dak werd geplaatst, zijn ook de grote deuren binnen gekomen en opgehangen. Eveneens zijn de ramen geplaatst en is het dakbeschot aangebracht.
Nog even detailopname van de raampartijen. Kijk eens naar de stalen beveiliging voor de ramen. Ook nog eens duidelijk de beschadigingen op de spatwaterranden.

Hieronder twee foto's van het kant en klare model zoals hij op de baan komt te staan.


Het model.

Dit model is gebouwd in schaal 1:87.
Gebruikte materialen polystyreenplaat en golfkarton.